بازسازی



بازسازی

از تخصص های اصلی شرکت افرا سازه رادنادین میتوان به بازسازی ساختمانهای مسکونی و همچنبن بازسازی پروژه های صنعتی بالاخص بیمارستانهای مهم شهر اصفهان اشاره نمود.

بازسازی
بازسازی پروژه های بیمارستانی صنعتی و شهری

اغلب این پروژه ها با همکاری سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمانها و شرکتهای معتبر در شهر اصفهان انجام گردیده.

روش های امروزی بازسازی ساختمان

مقدمه

🖍امروز معماری نمای بیرونی ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان بسیار برای افراد دارای اهمیت می باشد و توجه زیادی به این موضوع دارند. به همین دلیل افراد زیادی به بازسازی ساختمان خود اقدام می کنند. بازسازی ساختمان به دلایل مختلفی انجام می شود و مراحل متفاوتی دارد.

🖍بنا به تغییراتی که در محل مد نظرتان می خواهید انجام دهید، هزینه های متفاوتی به همراه دارد. اکنون در این مقاله می خواهیم شما را با انواع روش های بازسازی ساختمان آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

🖍انواع روش های بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان و مرمت مفاهیم مشابهی دارند. افرادی که در این زمینه یعنی بازسازی و تعمیرات ساختمان فعالیت می کنند از کلمه ی مرمت بیشتر برای بناهای تاریخی و هنری استفاده می کنند. اما برای بناهایی که عمومی هستند مانند منازل و محیط های اداری و تجاری از کلمه ی بازسازی استفاده می کنند.

🖍انجام این کارها توسط تیم بازسازی افرا سازه رادنادین انجام می پذیرد که این تیم متشکل از افراد متخصص است. این افراد متخصص با هدف احیا و تعمیر بنای فرسوده، به آن ساختمان زیبایی و استحکام مجدد را می بخشند. کارهایی از قبیل تعویض اتصالات، تعمیر نمای ساختمان و تغییر در دکوراسیون را انجام می دهند. این تیم هر قسمتی از ساختمان را که نیاز به بازسازی داشته باشد با استفاده از روش های مناسب آن را بازسازی می کند.

🖍بازسازی آرکنولوژیک یا مرمت علمی

برای انجام مرحله های مختلف بازسازی ساختمان در روش بازسازی آرکنولوژیک یا مرمت علمی، همه ی گام ها به صورت دقیق و علمی، مطالعه و بررسی می شوند. از جمله مواردی که در این بازسازی باید به آن توجه زیادی کنید را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

🖍مقاوم کردن و محکم تر کردن ساختمان
سوار کردن المان های جدا شده از ساختمان
حفاری جهت پی ساختمان
نوسازی سنگ نمای ساختمان
سفت و محکم کاری در قسمت های ترک خورده ی ساختمان

🖍بازسازی آرتیستیک یا مرمت هنری

زمانی که درخواست این نوع بازسازی به فردی داده می شود، آن فرد به عنوان یک متخصص اجازه ی این را دارد که در فرایند بازسازی ساختمان دست به ابداع و نوآوری بزند. معمار با توجه به تجربیات و سلیقه ی خود اقدام به مرمت و بازسازی بنا می کند.

🖍اگر قسمتی از ساختمان نیاز به کم یا اضافه شدن داشته باشد و یا حتی مصالح نیاز به تغییر داشته باشند، این فرد با ایده های جدید و به روزی که دارد تغییرات لازم را انجام می دهد. این سبک از بازسازی متعلق به دوران رنسانس می باشد. چرا که این دسته از افراد معمولاً در آن دوره فعالیت داشته اند و با ابداعات خود ساختمان ها را بازسازی می کردند.

🖍روش های گوناگون بازسازی ساختمان

همان طور که گفتیم بازسازی ساختمان دارای انواع مختلفی است، روش های بازسازی ساختمان نیز دارای انواع گوناگونی می باشد. در ادامه با مهم ترین روش های آن آشنا می شویم و با توجه به هدف ها، سلیقه و نتیجه ای که انتظار دارید نوع روش بازسازی را انتخاب خواهید کرد.

🖍بازسازی حفاظتی ساختمان

در روش بازسازی حفاظتی ساختمان، حفاظت، بازسازی و تعمیر برای کل ساختمان انجام خواهد شد. همه قسمت های یک ساختمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین باید مطالعه کامل، جامع و مفصلی روی ویژگی های مختلف ساختمان و مصالح آن صورت بگیرد. این گونه مراحل بازسازی به خوبی، با دقت و با طرز احسنت انجام می شود.

🖍بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز

در این روش بازسازی اصولاً قسمت های جایگزین برای قسمت های فرسوده در نظر گرفته می شود. اما تغییرات زیادی در ظاهر بنا دیده نمی شود. تا جایی که امکان دارد تکه های جایگزین شباهت زیادی به تکه های قدیمی دارد. معمولاً از این روش برای حفظ بناهای تاریخی انجام می شود.

🖍بازسازی به روش پاکسازی سبکی

در این روش قسمت هایی که روی ساختمان قرار دارد و باعث فرسوده شدن و از بین رفتن آن می شود را پاکسازی می کنند. با حذف این مورد ها و اضافه های نامناسب، طول عمر بنا را افزایش می دهند.

بازسازی تکمیلی ساختمان

در این روش قسمت هایی از ساختمان که کاملاً فرسوده شده اند را از بین می برند و مجدداً بازسازی و تکمیل می کنند. از این رو، ساختمان مجدد احیا می شود و امکان استفاده ی دوباره آن فراهم می شود. معمولاً در خیلی از ساختمان های قدیمی و فرسوده از این روش برای بازسازی و استفاده ی مجدد ساختمان ها، استفاده می شود.

🖍روش های نوین بازسازی ساختمان

برای بازسازی ساختمان ها از روش های نوین یا روش های سنتی استفاده می شود. در روش های نوین مهندسان و معماران سعی دارند که روش های سنتی را کنار بگذارند و شکلی نو، تازه و مدرنی را پدید آورند. افرادی که در این روش کار می کنند باید استاد و خبره باشند تا از بروز هرگونه مشکلات جلوگیری کنند.

انواع روش های نوین بازسازی ساختمان:

🖍روش تیلت آپ

برای این که در پروسه بازسازی و نوسازی سرعت ایجاد شود از روش تیلت اپ استفاده می شود. این روش اهمیت زیادی در معماری ساختمان ها و بازسازی آن ها دارد. معمولاً دیوارهای بتنی بزرگ در کارگاه، قالب گیری و ساخته می شوند. با استفاده از ماشین های حمل و نقل سنگین به محل مورد نظر منتقل و نصب می شوند. با این که روش تیلت آپ در کار شما سرعت ایجاد می کند و زمان صرفه جویی می شود. اما دارای معایبی هم است که یکی از این معایب ها ایجاد شکاف بین دیوار ها می باشد.

🖍روش متلل استود و وود استود

در این روش از بازسازی ساختمان، معمولاً اسکلت اصلی ساختمان را با استفاده از چوب و یا مصالح فلزی در کارگاه می سازند. سپس با استفاده از ماشین های سنگین آن ها را به محل مورد نظر منتقل می کنند. این کار نیز موجب صرفه جویی زمان و سرعت کار می شود.

تفسیر مرمت

الف: مرمت جامع

در این نوع مرمت اقدامات برای برپایی و حفاظت و باززنده‌سازی بنا انجام داده می‌شود و ممکن است تمام سبک‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در این نوع مرمت علاوه بر برپایی و نگهداری بنا، عملکرد و احیای ان بنا نیز اهمیت دارد

دوره‌های تاریخی مرمت
مرمت در قرون وسطی
۱- بازسازی از نظر شکل و فرم

۲- توجهی به اصول زیباشناسی و مسائل باستان‌شناسی نمی‌شد.

مرمت در دوره رنسانس
۱- استفاده از اثر به صورت مدل

۲- دستکاری در بنا امری عادی بود (افزودن یا تکمیل قسمتی)

۳- اصل زیبایی مد نظر معمار بوده ۴-معماران این دوره عقیده داشتند بنای تاریخی را آنچنانکه می‌بایست باشد (و به عللی ناقص مانده) باید تکمیل نمود.

ب:مرمت در دوره باروک

اهمیت به بخش مرمت شده به صورتی که اصل اثر در درجه دوم اهمیت قرار می‌گرفت. در این دوره اختیارات زیر را برای مرمت‌کننده داده بودند:

۱- خلق اثر جدید بخاطر بهره‌گیری از خصوصیات معماری زمان مرمت

۲- تکمیل اثر هنری با استدلال: ممکن است روزی چنین بوده باشد.

۳- استفاده از کارهای هنری جدا شده از اثر به صورت عامل تزئینی یا دکور.

ج:مرمت در دوران انقلاب صنعتی

هنرهای سه‌گانه این دوران (معماری ـ نقاشی ـ مجسمه‌سازی) بخاطر اینکه به روی ماهیت اشیاء و تجربه گذشتگان بنیان‌گذاری شده‌اند به صورت یک طبیعت ثانی درآمده‌اند.

سیستم معماری کلاسیک: خصوصیات لازمی راکه ماوراء محدودیت‌های تاریخی قرار دارند در یک کار بخصوص متجلی می‌سازد.

در سال ۱۷۳۰م بررسی آثار ماقبل تاریخ در پاریس مورد بحث قرار گرفته شد.

در سال ۱۷۳۲م اولین موزه عمومی مجسمه‌های باستانی در رم در «کامین دولیو» افتتاح شد.

در سال ۱۷۳۹م مجموعه واتیکان در معرض دید عموم قرار گرفت.

در سال ۱۷۵۰م مجموعه‌های هنری در پاریس و لوکزامبورگ در معرض تماشای عموم قرار گرفت.

مکتب «هیستوری‌سیزم» را می‌توان به عنوان لغو ضمنی فرهنگ رنسانس شناخت. یکی از نتایج مستقیم این مکتب تقسیم وظایف معمار است.

در این دوران به عکس قرون وسطیکه طرح از روی مدل اجرایی به وجود می‌آمد، اکنون اجرا می‌تواند خود را با طرح منطبق ساخته و از این راه به هماهنگی برسد.

د:مرمت در دوره نیوکلاسیسیسم و رومانتیسم

در دوره «نیوکلاسیسیسم» سعی می‌شود که توجه هنرمند به دوره کلاسیک معطوف شده، ارزش حقیقی را فقط متعلق به این مکتب قلمداد نمایند. در صورتی‌که در دوره «رومانتیسم» که دوره بعد از نیوکلاسیسیسم می‌باشد، برای هنری که واقعاً ارزش هنری دارد، ارزش قائل می‌شوند.

طرح نمونه‌های مرمت در دوره «نیوکلاسیسیسم» مشکل است، زیرا یا اصلاً کار مرمت صورت نگرفته یا مرمت آنچنان انجام شده که هیچ تفاوتی با اصل اثر ندارد و تمامی مراحل مطالعه و تحقیق توسط باستانشناسان صورت گرفته و برنامه‌ریزی می‌شده‌است.

مرمت بناهای کلاسیک بخاطر اهمیت دادن به دوره کلاسیک چه برای فروش و چه برای حفظ آثار ـ در صورت نبود مدارک کافی، مرمت حتی با حدس و گمان نیز انجام می‌شد.

روش سلسله مراتب (Filologico): روش علمی که در آن کار مرمت بیشتر به صنعت نزدیک شده تا به هنر و طی آن باستانشناسان با مطالعات علمی اثر را تکمیل می‌کردند و بیشتر توجهشان معطوف به فرهنگ بصری بوده‌است.

مرمت قابل قبول در این دوره: ۱- مرمت از روی سبک‌شناسی (جوانیکازانوا) ۲- رعایت سلسله مراتب (وینکلمن)

ریشه تئوری‌ها و نظریه‌های مرمت معماری را باید در نیمه دوم قرن ۱۸ جستجو کرد.

استفاده از فناوری‌های نوین در مرمت ابنیه

یکی از جذابیت‌های استفاده از BIM، مفهوم قابلیت پاسخگویی آن به پروژه «از مرحله گهواره تا گور» است که شامل عملیات بهره‌برداری و نگهداری، پس از پایان پروژه می‌باشد. از آنجایی که مدل BIM در حین ساخت، به‌طور مداوم به روز می‌گردد، بنابراین مدل تحویل داده شده به مهندس مسئول بهره‌برداری و نگهداری تجهیزات، همان نقشه‌های As Built نهایی خواهند بود. علاوه بر آن، تمام اطلاعات مربوط به محصولات، مصالح و سیستم‌های نصب شده در پروژه، به‌طور مستقیم به دفترچه راهنمای استفاده از آنها، که مورد استفاده مسئول آن قرار می‌گیرد، مرتبط می‌گردد. این جذابیت مدل‌سازی اطلاعات ساختمان باعث شده که استفاده از آن در تعمیر و نگهداری ساختمان حتی در ساختمان‌های موجود که فاقد مدل هستند با انجام اسکن لیزری از ساختمان به خصوص در مورد ساختمان‌های تاریخی و میراث فرهنگی مورد توجه قرارگرفته‌است که ازجمله این موارد می‌توان به استفاده از آن در تالار بریسبان استرالیا اشاره نمود.

سخن پایانی

🖍در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با برخی از انواع روش های بازسازی ساختمان آشنا کنیم، تا در انتخاب بهتر به شما کمک کرده باشیم. گروه معماری آرکا با سابقه ای درخشان در این زمینه می تواند کمک بسیار شایانی نماید. برای مشاوره با شرکت افرا سازه رادنادین از طریق شماره های تماس یا اینستاگرام افرا اقدام نمایید. امیدواریم که مفید بوده باشد. با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو

افرا سازه رادنادین