چه عواملی در مقاومت سیستم کاشت میلگرد اهمیت دارد؟

بند17.8.2.1 آیین نامۀ ACI 318 تصدیق می‌کند که مقاومت چسبندگی چسب کاشت میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد و مهندسان سازه را ملزم می‌سازد که این پارامترها را در طراحی و مشخصات خود در نظر گرفته و لحاظ کنند. عوامل زیادی وجود دارد اما سه عامل مهم که اغلب نادیده گرفته می‌شوند عبارت است از:

محدوده دمایی بتن در زمان اجرای سیستم کاشت
میزان رطوبت بتن در زمان اجرای سیستم کاشت
حفر و آماده‌سازی سوراخ
عوامل ذکر شده، چگونه بر عملکرد چسب کاشت میلگرد تأثیر می‌گذارند؟
از طریق آزمایش مرجع و قابلیت اطمینان در AC308، فاکتورهای فی به محصولات چسب کاشت میلگرد و آرماتور، بر اساس قطر میلگرد، بازرسی ویژه مداوم یا دوره‌ای، روش‌های سوراخ‌کاری و شرایط رطوبتی بتن اختصاص داده می‌شوند. فاکتورهای فی بالاتر با چسب‌هایی مرتبط هستند که عملکرد قابل‌اعتمادتری دارند و حساسیت کمتری به شرایط مختلف نشان می‌دهند.

سازه‌های بتنی 150 سال است که مورداستفاده قرارگرفته‌اند. کار تعمیر و تقویت سازه بتنی شامل سه جنبه نگهداری روزانه، آرماتوربندی و بازسازی است. به دلیل تغییر عملکرد ساختمان، افزایش طول عمر و یا طراحی و ساخت، لازم است آرماتور سازه ای جدید در مواقعی که ساختمان‌های موجود نیاز به بازسازی، گسترش و مقاوم‌سازی دارند، دارای مهار قابل‌اعتمادی باشند. با توجه به محدودیت‌های فنّاوری طراحی و ساخت، به‌منظور برآورده ساختن الزامات ایمنی، کاربرد و دوام سازه‌های جدید و قدیمی، در مواقعی که فنّاوری مقاوم‌سازی سنتی مناسب نیست، روش‌های جدید مقاوم‌سازی سازه و فناوری مقاوم‌سازی می‌تواند این مشکلات را حل کند.

فناوری کاشت میلگرد و آرماتور یک فناوری ویژه است که برای پاسخگویی به نیازهای میلگرد فولادی و بولت توسعه یافته است. در فنّاوری کاشت آرماتور ابتدا با توجه به محل طراحی آرماتور از دستگاه حفاری مخصوص استفاده می‌شود. قطر و عمق سوراخ را تعیین‌شده و پس از حفاری، چسب مخصوص با استحکام بالا در سوراخ ریخته می‌شود. سپس آرماتور واردشده تا آرماتور بتواند با اطمینان در سازه بتنی قرار بگیرد.

در نظر داشته باشید در انتخاب روش مقاوم سازی،مدت زمان و هزینۀ آن عوامل مهمی محسوب می گردند و بهینه بودن روش مقاوم سازی شرط اصلی بکارگیری آن است. ازین رو روش‌هایی توصیه می گردد که به تخریب یا ساخت مجدد سازه نیازی نباشد همانطور که گفته شد یکی از این روش‌ها استفاده از کاشت بولت و میلگرد است. شرکت افزیر با فروش چسب کاشت میلگرد و مشاوره در زمینۀ مقاوم سازی در خدمت شماست. برای اطلاع از قیمت انواع چسب کاشت میلگرد و قیمت کاشت میلگرد در بتن می‌توانید با کارشناسان ما در افزیر تماس حاصل نمایید.

سه پارامتر مهم طراحی برای چسب کاشت میلگرد و آرماتور
معیارهای پارامترهای زیر را می‌توان در آیین نامۀ ACI 355.4 دید. نتایج آزمایش مربوطه را نیز می‌توان در ICC-ESR و پارامترهای نصب را در دستورالعمل نصب چاپی سازنده (MPII) یافت.

وضعیت رطوبتی بتن
هنگامی‌که چسب‌ها در سوراخ‌های بتن تزریق می‌شوند و عمل می‌کنند، با مواد پایه پیوند ایجاد می‌کنند تا بار را از مهارها به ماده پایه منتقل کنند. وجود آب می‌تواند بر چسبندگی به مواد پایه تأثیر بگذارد. بر اساس AC308، مهارها را می‌توان برای شرایط رطوبتی مختلف ازجمله بتن خشک، بتن اشباع از آب، بتن پر از آب و بتن غوطه‌ور آزمایش کرد. ICC-ESR می‌گوید هر محصول شامل فاکتورهای فی است که از آزمایش در این شرایط به دست می‌آید.

آنچه مهم است درک دو حالت رایج رطوبت و تفاوت بین آن‌ها است. بتن خشک در AC308 به بتن‌هایی گفته می‌شود که طی 14 روز در معرض آب قرار نگرفته باشد. اگر بتن را نمی‌توان تحت AC308 به‌عنوان خشک طبقه‌بندی کرد، فرض شرایط اشباع از آب و استفاده از ضریب فی مربوطه واقع‌بینانه است.

محدوده دما به‌عنوان معیار دوم در طراحی کاشت میلگرد و آرماتور
چسب کاشت به دلیل واکنش بین سخت‌کننده و رزین سخت می‌شوند. این واکنش بسته به دمای ماده پایه می‌تواند تسریع یا تأخیر داشته باشد. محدوده دما به چهار روش روی چسب کاشت تأثیر می‌گذارد:

چسب‌ها در زمان کاشت میلگرد در بتن در محدودۀ دمای بتن آزمایش می‌شوند. همچنین باید بررسی کنید که دمای بتن در زمانی که مهار در آن نصب می‌شود در این محدودۀ دمایی باشد. دمای بتن در زمان نصب ‌‌مهار می‌تواند تحت تأثیر جغرافیا، آب‌وهوا و فصل باشد.
زمان لازم برای سخت شدن چسب (زمان عمل آوری) در دماهای سردتر بتن طولانی‌تر و در دماهای بالاتر بتن کوتاه‌تر خواهد بود.
زمان مجاز برای اجرای ‌‌انواع چسب های کاشت بولت (زمان کارایی) نیز با توجه به دمای بتن متغییر است. برای این منظور به دستورالعمل‌های نصب چاپی سازنده (MPII) رجوع کنید.
برخی از محصولات نیاز به اجرا در دماهای خاصی دارند. برای مثال ICC-ESR بیان می‌کند که چسب کاشت میلگرد کارتریجی باید تا دمای ۷۰ درجه فارنهایت، در مواد پایه کمتر از ۷۰ درجه فارنهایت، آماده شود. این موضوع به‌منظور دستیابی به عملکردی مطابق با داده‌های آزمایش‌شده، صورت می گیرد.
هنگام انتخاب سیستم چسب کاشت میلگرد و آرماتور باید تمام روش‌هایی که دما روی چسب تأثیر می‌گذارد، در نظر گرفته شود. شاید مهم‌ترین آن زمان کار مجاز برای نصب عنصر ‌‌مهاری در چسب در تابستان‌های گرم باشد. چسب‌های دیرگیر، به نصاب فرصت کافی برای تکمیل تمام مراحل اجرایی لازم را برای یک اتصال مطمئن می‌دهد.

حفاری و تمیز کردن سوراخ به‌عنوان معیار سوم در طراحی چسب کاشت میلگرد و آرماتور
هنگامی‌ که یک سوراخ در بتن حفر می‌شود، سطح سوراخ ممکن است بسته به روش حفاری ناهموار یا صاف باشد. علاوه بر این، ممکن است سوراخ با گردوغبار بتن و زباله‌های حاصل از فرآیند حفاری پر شود. مراحل تمیز کردن سوراخ معمولاً شامل دمیدن سوراخ با هوای فشرده، برس زدن سوراخ با یک برس سیمی فولادی و دمیدن دوباره در سوراخ است. این روش تمیز کردن بسته به محصول چسب می‌تواند متفاوت باشد. برای این منظور به دستورالعمل‌های اجرایی چاپی سازنده (MPII) که در آن روش‌های تمیز کردن مخصوص محصول چسب وجود دارد، رجوع کنید. آموزش نحوۀ اجرا چسب کاشت در MPII به‌طور کامل توضیح داده شده است.

سیستم چسب کاشت، مقاومت چسبندگی مناسبی برای پروژه‌های زیرسازی عمرانی ارائه می‌دهد. در سراسر رشته‌های عمرانی، نقاط اتصال برای عملکرد ارتجاعی در طول عمر پروژه حیاتی هستند. سیستم‌های چسب کاشت انعطاف‌پذیری را هم در مرحله طراحی و هم در زمانی که نیاز به تعمیر در سایت است، ارائه می‌دهند. آشنایی با استانداردهای طراحی و با روش‌شناسی آزمایش و داده‌های فنی حاصله که در تأییدیه‌های شخص ثالث ارائه شده‌ است، کلید انتخاب و طراحی اتصالات قابل‌اعتمادی است که در هنگام اجرا و استفاده در شرایط سخت محل کار، مقاومت لازم را دارند.

در انتهای این مقاله برای آشنایی بیشتر با چسب کاشت میلگرد مطالعه مقاله “چسب کاشت میلگرد و تمام آنچه که باید در مورد آن بدانید” را پیشنهاد می کنیم.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو

افرا سازه رادنادین